TIME | ORGANIZATION | SESSION | ROOM |
---|---|---|---|
14:00 ~ 15:10 | [10-D] Current Issues and Tasks in Peace Studies 평화연구의 최근 이슈와 과제 |
Crystal Hall C | |
JUNG, Kyoung-Won (Professor, Hankuk University of Foreign Studies) Panelists Scott GATES (Professor, Peace Research Institute Oslo) LEE, Sang-Whan (Professor, Hankuk University of Foreign Studies) YI, Seong-Woo (Associate Research Fellow, Jeju Peace Institute) JUNG, Ki-Woong (Professor, Hankuk University of Foreign Studies) 사회 정경원(한국외국어대학교 국제지역연구센터) 발표 스캇 게이츠(오슬로국제평화연구소 연구교수) 이상환(한국외국어대학교 국제지역연구센터 학술지 책임교수) 이성우(제주평화연구원 연구실장) 정기웅(한국외국어대학교 국제지역연구센터 연구교수) Peace studies are facing a turning point with the beginning of the 21st century. Prior to, and shortly after the post-cold war era, peace based on military conflicts was the main issue of peace studies. Now, the concept of peace has become very complex, with evolving concepts of human security, as well as its traditional meaning. The session on peace studies is organized by the Peace Research Institute of Oslo, the Center for International Area Studies at Hankuk University of Foreign Studies, and the Jeju Peace Institute. - Specialists in this session will discuss the international trends of peace studies and the current status of peace studies in East Asia. - Based on the reviews of peace studies, this session incorporates philosophical thoughts, theoretical ideas, and field activities in conflict areas. - The inclusive approaches from peace studies will provide theoretical knowledge and practical skills that contribute to resolving conflicts in East Asia and around the world 21세기를 접어들면서 평화연구는 새로운 전환점을 맞이했습니다. 탈냉전시기를 전후한 시점까지는 국가 간의 군사적 분쟁으로부터의 평화가 전통적인 주관심사였다면 이제는 세계적으로 전통적 안보의 개념에 인간안보라는 새로운 개념이 추가되면서 다원화된 평화의 개념이 연구의 중심으로 떠오르고 있습니다. 평화연구의 최근 이슈와 과제에 대하여 세계적인 평화연구기관인 오슬로국제평화연구소, 한국 외국어대학교, 제주평화연구원이 공동으로 평화연구의 큰 방향에 대해서 논의하고 이러한 트랜드의 동아시아에 적용가능성 등을 논의하고자 합니다. - 평화연구에 대한 국제적인 트랜드와 동아시아의 현 상황 - 평화연구에 대한 리뷰를 바탕으로 철학적 사상, 이론적인 아이디어, 분쟁지역의 활동상황 검토 - 평화연구를 통한 포괄적인 접근을 통해 동아시아와 전세계의 갈등해소를 위한 이론적인 지식제공과 구체적 실행방안 제시 |
Speaker |
---|